Tips over opruimen

Foto: LS Fotografie

Van een trouwe lezer kreeg ik het verzoek om een column te schrijven met tips over opruimen. De persoon had mijn huis gezien, dus ik zie dit als een groot compliment. Van een opgeruimd huis krijg ik een opgeruimd hoofd. Ik vind een netjes en schoon huis heel prettig, ik houd niet van chaos. Natuurlijk geef ik met plezier wat tips.

Er gaat vaak iets aan vooraf. Voorkomen is beter dan genezen. Ik ga niet te veel calorieën eten zodat ik zwaarder wordt en daarna heel veel moeite moet doen om af te vallen. En zo werkt het ook met opruimen. Ik koop zo min mogelijk prullaria of andere spullen die ik niet nodig heb.

Daarnaast werkt het om vaste afspraken met mezelf te hebben. Ondertussen is het een vast patroon en kost het geen moeite. Zo hang ik bijvoorbeeld als ik thuis kom direct mijn jas op. ’s Avonds voordat ik naar bed ga, zorg ik ervoor dat het aanrecht leeg is. Ik vouw het dekentje op en ik klop de kussens die op de bank liggen op.

Er ligt bij mij vrijwel niks in het zicht wat ik niet nodig heb. Ter aankleding heb ik wat beeldjes, kaarsjes, plantjes en lieve kaartjes. Mijn laptop staat op de eettafel en soms ligt daar een stapeltje papieren naast wat ik op dat moment nodig heb. Een theedoos staat ook op tafel. Mijn gitaar staat in de woonkamer. Mijn jaarkalender staat in de keuken. Alles wat niet nodig is, plaats ik buiten het zicht in kasten. Kruiden in een keukenkast, spelletjes opgeborgen, boeken in de boekenkast en belangrijke post in mappen.
Spullen die in het zicht staan, trekken stof aan. Hoe meer spullen je hebt, hoe meer stof, maar ook hoe lastiger het is om alles goed schoon te houden. Omdat ik niet al te veel spullen in het zicht heb, hoef ik vrijwel alleen maar grote oppervlakken schoon te maken. Dit scheelt een hoop tijd.

Een kleine samenvatting: Vooraf kun je dus (vanaf nu) ervoor kiezen om niet te veel spullen te kopen. Je kan afspraken met jezelf maken zodat je huis(kamer) in de basis netjes is. Zet een aantal leuke of belangrijke attributen in het zicht en geef alles wat je niet geregeld nodig hebt een vaste plek in een kast.

Maar hoe moet je beginnen met opruimen als je heel veel spullen hebt en het niet netjes is in huis? En je dat dus wel heel graag wilt.

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik zou zeggen start met één kamer. We nemen de huiskamer. Zet drie dozen neer: ‘In deze kamer opbergen’, ‘In een andere kamer opbergen’ en ‘wegdoen’. Ik zou eerst aan de slag gaan met alles wat in het zicht staat. Verdeel de spullen die op de eettafel, op de grond en op je kasten liggen over de dozen. Wat je wilt laten liggen, kun je natuurlijk laten liggen. Na de zichtbare spullen kun je door met kastje voor kastje en lade voor lade.

Misschien is het handig om een doel te stellen. Stel een realistisch doel. Bijvoorbeeld: Over een maand moet het hele huis opgeruimd zijn, over twee weken de woonkamer, keuken en de slaapkamer(s). Over een week moet in ieder geval de woonkamer en de keuken af zijn. Zorgt het stellen van doelen voor stress? Ga dan gewoon lekker kast voor kast aan de slag.

Met de wegdoen-doos bedoel ik: weggooien, weggeven, verkopen, naar de kringloop, naar het grofvuil, etc. Vind je het lastig om spullen weg te gooien? Gebruik één kast of een plank waar je spullen van waarde gaat bewaren. Heeft het geen emotionele waarde en heb je het al een half jaar niet gebruikt? Weg ermee!

Het is handig om de inrichting aan te passen aan je gedrag. Verlaat jij het huis via de achterdeur? Zet daar een schoenenkast. Speel je aan de keukentafel gitaar? Zet je instrument in de woonkamer en niet op zolder.

Ben je tevreden over je opgeruimde huis en wil je het zo houden? Maak elke dag een rondje door het huis en leg de spullen op de plek waar jij vindt dat ze thuishoren. Heb je huisgenoten? Het is handig om afspraken te maken met je partner en/of kinderen.

Enne natuurlijk heb ik ook een rommella.

Esther de Boer.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen