Meester, ik wil graag op de schommel, maar Jarno zit erop."
"Vraag maar of jij na hem op de schommel mag."
"Dan zegt hij tóch nee!"
"Hij kan ja zeggen en hij kan nee zeggen.
Wat ga je doen als hij 'ja' zegt?"
"Ja dan ga ik natuurlijk schommelen."
"En als hij 'nee' zegt?"
"Dan ga ik eeeh, in het zand spelen."
"Prima. Succes!"
Stijn loopt naar Jarno. Ik kijk vanaf een afstandje. Ik zie dat Stijn de vraag stelt en hoor Jarno 'nee' zeggen. Stijn draait zich om, kijkt even naar me en gaat even verderop in het zand spelen.
Binnen een minuut roept Jarno: "Stijn! Wil jij nu op de schommel?"
Samen delen zit van nature al in kinderen. Maar dan als een onbewuste bekwaamheid. We hoeven hen daar meestal niet bewust van te maken.
Door Bart Heeling. Foto: Pixabay.
Bart Heeling is leerkracht op De Aventurijn Renn4, een school voor speciaal onderwijs. Hij geeft les aan kinderen met ernstige gedragsproblemen en/ of psychiatrische problematiek. Volgens Bart hebben mensen vaak nog een verkeerd beeld van het speciaal onderwijs. Hij deelt daarom zijn belevenissen in de column 'Gewoon Speciaal' en op LinkedIn. Eerder verscheen zijn bundel 'Gewoon Speciaal'.