Het openbaar vervoer zal in 2040 verdubbeld moeten zijn. Dat staat in de Routekaart openbaar vervoer Groningen 2025 – 2040.
Momenteel bezoeken elke werkdag bijna 200.000 mensen uit de regio de stad Groningen. Tot 2040 krijgt de stad er volgens de gemeente naar verwachting 28.000 banen en 36.000 woningen bij. Autoverkeer kan die groei onmogelijk opvangen en binnen de ringweg kunnen er geen auto’s meer bij.
Daarom is het noodzakelijk om het openbaar vervoer uit te breiden. Een grotere rol moet er komen voor andere OV-knooppunten in Stad en omgeving dan het Hoofdstation in Groningen, zoals de stations Zuidhorn, Groningen Noord en Groningen Europapark, maar ook
busknooppunten zoals UMCG Noord en P+R-terreinen. Ook dat reizigers minder hoeven over te stappen en het ontwikkelen van woon-, werk- of onderwijslocaties in de buurt van treinstations of HOV-haltes (hoogwaardig openbaar vervoer) waar veel bussen stoppen.
In de routekaart wordt onder andere een goede busverbinding voor nieuwe wijken, zoals de Suikerzijde, De Nieuwe Held en Reitdiepswaard genoemd. Ook krijgt De Suikerzijde een treinstation. Verder komt er een nieuwe busverbinding tussen Meerstad en Station Europapark. De westkant van de stad moet meer haltes krijgen waar veel bussen komen.
Verder spelen volgens de gemeente de aanleg van de Lelylijn, Nedersaksenlijn en het oplossen van de flessenhals Meppel een cruciale rol.
Het OV moet ook verder kunnen opschalen na 2040. Ook wordt de mogelijkheid van trams in Groningen benoemd in de routekaart.