Spoorkwartier wordt stadswijk met 400 koop- en huurappartementen, kantoren, hotels en horeaca

03 okt , 12:45 Gemeente
impressie spoorkwartier vanuit de lucht
Gemeente Groningen
Het Spoorkwartier is een stap dichterbij. Het college van B&W heeft het concept stedenbouwkundig plan vastgesteld voor deze nieuw te bouwen wijk aan de zuidkant van het Hoofdstation.
Het Spoorkwartier wordt een moderne stadswijk met woningen, kantoren en winkels, meldt de gemeente. Met de komst van de zuidentree en het nieuwe Zuidplein krijgt Groningen een nieuwe verbindingsroute voor fietsers en voetgangers tussen het station en de zuidelijke wijken.
Het stedenbouwkundig plan laat zien hoe de nieuwe wijk Spoorkwartier eruit moet gaan zien en welke regels en ideeën daarbij belangrijk zijn. Op de plek waar vroeger een rangeerterrein lag, tussen het Hoofdstation en de Rivierenbuurt, komt de komende jaren een levende wijk. Wethouder Rik van Niejenhuis: “Spoorkwartier wordt een heel nieuw stuk stad waar mensen kunnen wonen, werken en verblijven. Een bijzonder stuk stad met een hoge dynamiek op het OV-knooppunt en tegelijkertijd een hele fijne plek om te zijn door al het groen en de voorzieningen.”
Het Zuidplein wordt het hart van het Spoorkwartier. Dit plein sluit aan op de nieuwe reizigerstunnel onder het Hoofdstation en vormt een nieuwe verbinding voor fietsers en voetgangers tussen de zuidentree van het Hoofdstation en de Parkweg, Rivierenbuurt en het Stadspark.

Gemengd woon-werkgebied

De wijk, het Spoorkwartier krijgt ongeveer 400 koop- en huurappartementen in verschillende prijsklassen, voor alle doelgroepen. De ontwikkeling van het Stationsgebied biedt de kans om een locatie in Groningen te creëren, met circa 30.000 vierkante meter aan kantoorlocaties. Aan het Zuidplein komt ook ruimte voor horeca, hotels en maatschappelijke voorzieningen.

Groen, duurzaam en autoluw

Bomen en andere planten, die bijdragen aan de luchtkwaliteit en opwarming tegengaan  komen in de openbare ruimte, op gevels en daken, en in binnentuinen. Het Zuidplein krijgt een klimaatbestendige inrichting.
Ook worden de gebouwen op duurzame wijze verwarmd en gekoeld. Voetgangers en fietsers staan centraal. Het gebied wordt autoluw. Parkeren kan in een centrale parkeergarage die bereikbaar zal zijn vanaf het Emmaviaduct.