De adviezen voor de toekomstige scholenbouw in de gemeente Groningen werden afgelopen vrijdag gepresenteerd door Schoolvoorbeeld. Wethouder Onderwijs Carine Bloemhoff ontving het eerste exemplaar van het bijbehorende boek van curator en architect van Schoolvoorbeeld Bart van Kampen.
Schoolvoorbeeld bracht architecten, stedenbouwkundigen, beleidsmakers, schoolbesturen, leerkrachten én leerlingen samen om te onderzoeken hoe binnen de gemeente Groningen de komende jaren de beste schoolgebouwen op de beste locaties kunnen worden gerealiseerd.
De aanleiding voor het initiatief is het scholenplan Gro Up, waarmee de gemeente in de komende twintig jaar tientallen miljoenen euro investeert in de (ver)bouw van schoolgebouwen in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs.
“Ieder kind verdient een fijne schooltijd in een inspirerende leeromgeving. Een goed schoolgebouw draagt daaraan bij” aldus wethouder Bloemhoff. “Met de adviezen uit het boek hebben we een waardevol kompas in handen om samen met schoolbesturen te bouwen aan toekomstbestendige scholen in het hart van de wijk waar leerlingen én medewerkers zich thuis voelen en met plezier op terugkijken.”
Het boek met adviezen geeft richtlijnen voor het ontwerp en de locatie van schoolgebouwen. “We kijken naar drie niveaus: het gebouw zelf, de plek in de wijk en de spreiding in de hele gemeente. Zo adviseren we om scholen herkenbaar te maken in het straatbeeld, zodat ze echt onderdeel worden van de buurt", vertelde van Kampen. "Daarnaast pleiten we ervoor dat er altijd een basisschool in de buurt is en een goede spreiding van middelbare scholen over de stad.”
Jongeren en studenten werden betrokken bij Schoolvoorbeeld met diverse activiteiten. Kinderen en jongeren konden hun ideeën voor de ideale school delen. Studenten van de Academie van Bouwkunst ontwierpen toekomstgerichte schoolgebouwen voor opkomende stadsdelen als Meerstad en De Suikerzijde. Ook studenten van Academie Minerva dachten mee over het onderwijs van de toekomst. Daarnaast vonden er debatten en publieksgesprekken plaats over onderwijs en ruimtelijke kwaliteit.