Nieuw spoordek gestort voor aanleg Suikerzijderoute

31 mrt 2023, 10:45 Gemeente
23 03 30 suikerzijde 2 geert van duinen
© Geert van Duinen

Voor de aanleg van de nieuwe snelle voetgangers- en fietsverbinding tussen binnenstad en De Suikerzijde, is donderdag het beton voor het nieuwe spoordek gestort. De komende maanden wordt de onderdoorgang onder het spoor tussen Hoofdstation en Roodeschool en Delfzijl gebouwd.

Als alles volgens planning blijft gaan, is De Suikerzijderoute in het najaar van 2024 klaar voor gebruik. De ‘Suikerzijderoute’ loopt ongeveer vanaf de Admiraal de Ruyterlaan (Alfa College) tot aan het terrein van de oude suikerfabriek. Het fietspad gaat onder de spoorlijn en onder de Westelijke Ringweg door, en sluit daarbij aan op het voorterrein van De Suikerzijde.

“In De Suikerzijde komen uiteindelijk zo’n 5000 woningen en allerlei voorzieningen zoals (middelbare) scholen. We willen dit nieuwe stadsdeel heel goed verbinden met de omgeving en het wandelen en fietsen stimuleren. Daarin is de Suikerzijderoute een essentiële schakel, aldus wethouder Rik van Niejenhuis.”

Treinvrije periodes

De komende weken zijn drie treinvrije periodes gepland, waarin een hoop werk moet gebeuren. “Dat vraagt om een strakke planning. Voor de omwonenden is dat niet altijd prettig. We doen ons uiterste beste de overlast en nachtwerk zoveel mogelijk te beperken” aldus Auke Plantinga, omgevingsmanager van aannemer Van Spijker Infrabouw b.v. Omwonenden worden via nieuwsbrieven en de omgevingsapp geïnformeerd over het werk en mogelijke overlast.

Overzicht

  • Zaterdag 1 april 01:00 uur tot maandag 3 april 5.00 uur;
  • Zaterdag 15 april 01:00 uur tot maandag 17 april 5.00 uur;
  • Zaterdag 29 april 01:00 uur tot maandag 5 mei 02.00 uur.

Dan rijden er geen treinen tussen Groningen-Delfzijl en Groningen-Roodeschool. Arriva kan vanwege de werkzaamheden aan de Suikerzijderoute niet keren op Station Groningen (Hoofdstation) en daardoor ook niet tanken. Arriva zet dan treinvervangend busvervoer in.

De werkzaamheden aan spoor en stations op deze trajecten wordt zoveel mogelijk slim gecombineerd. Zo wordt ook gewerkt aan verschillende overpaden bij stations en vinden er voorbereidende werkzaamheden plaats voor perronvernieuwing in Delfzijl-West en Delfzijl.

De Suikerzijde

Het gebied van de oude suikerfabriek wordt de komende jaren getransformeerd tot het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde. De Suikerzijde wordt stedelijk en stoer, maar ook groen, royaal en uitnodigend. Er komen zo’n 5.000 woningen en diverse commerciële- en maatschappelijke voorzieningen.