Verkeerswethouder Philip Broeksma heeft afgelopen dinsdag de honderdste laadpaal van het gemeentelijke laadpalenbedrijf symbolisch in gebruik genomen.
De gemeente meldt dat door een goede samenwerking met netbeheerder Enexis en de eigen aannemer de gemeente Groningen sneller kan inspelen op de groeiende vraag naar laadpunten. Dat de laadpalen intensief gebruikt worden, blijkt uit de boven verwachting hoge verbruikscijfers.
Ondanks de stijgende plaatsingskosten wil de gemeente het aantal laadpunten verder vergroten, om de overgang naar elektrisch rijden te versnellen. De gemeente streeft ernaar om de laadtarieven betaalbaar te houden.
Verkeerswethouder Broeksma: “Met deze ontwikkelingen zetten we een belangrijke stap richting een toekomstbestendige en toegankelijke laadinfrastructuur in Groningen. We blijven investeren in innovatieve oplossingen die zowel duurzaam als kostenefficiënt zijn, en die bijdragen aan een groenere toekomst voor onze stad.”
Op dit moment is er geen achterstand meer in de verwerking van aanvragen voor een laadpaal. De gemeente kan inmiddels ten minste 90 laadpalen per jaar plaatsen en onderzoekt voortdurend of en waar uitbreiding nodig is. "Wanneer de plaatsing van laadpalen in hetzelfde tempo doorgaat, zullen er in 2025 zelfs méér dan 90 laadpalen worden geplaatst – meer dan ooit in zo’n korte tijd", aldus de gemeente. "De afhandeling, van aanvraag tot daadwerkelijke plaatsing, kan in sommige gevallen al binnen 3 maanden. Dit komt omdat de gemeente, Enexis en de aannemer het proces verbeterd hebben".
Inwoners kunnen via de website van de gemeente Groningen een aanvraag doen voor een laadpaal in hun buurt. De gemeente beschikt inmiddels ook over uitgebreide informatie over het gebruik van de bestaande gemeentelijke laadpalen. Hierdoor weet de gemeente al proactief waar nieuwe laadpalen nodig zijn en kunnen deze op strategische locaties worden geplaatst.
Hoewel het tempo van plaatsing hoog ligt, is uitbreiding niet overal even eenvoudig. In sommige straten heeft het elektriciteitsnet onvoldoende capaciteit om direct een laadpaal aan te sluiten. Dan moet eerst het net worden verzwaard en dat vraagt extra tijd.