De gemeente Groningen heeft maandag vier waterstofauto's in gebruik genomen, een afvalwagen, een veegwagen en twee personenauto's. Voor zover bekend heeft de gemeente hiermee een 'Europese primeur' te pakken.
Deze wagens kunnen de weg op dankzij de aanschaf van een nieuw mobiel waterstof-vulpunt. In aanwezigheid van vertegenwoordigers van verschillende duurzame transportorganisaties, nam wethouder Joost van Keulen op maandag 22 mei de nieuwe voertuigen en het waterstof-vulpunt in gebruik.
Wethouder Van Keulen: 'Dit is een volgende grote stap in het verduurzamen van ons wagenpark. Eerder maakten we al onze dieselvoertuigen geschikt voor GTL, een veel schonere brandstof dan diesel. Geweldig, dat we nu voor dagelijks terugkerende werkzaamheden deze innovatieve en volledig schone en duurzame techniek kunnen inzetten.'
Geen uitstoot
In een waterstofauto produceert een brandstofcel elektriciteit op basis van waterstof. Deze elektriciteit drijft de elektrische motor aan. Een vrachtwagen op waterstof stoot geen CO2 of andere schadelijke stoffen uit. Er komen alleen waterdruppels uit de uitlaat.
Waterstof door zonne- en windenergie
Door de aanschaf van een mobiel waterstofvulpunt kan de gemeente nu waterstofwagens inzetten. Met energie, opgewekt door zonnecollectoren en windmolens, wordt waterstof (H2) gevormd uit water (H2O). Een compressor vult het mobiele vulstation onder druk met waterstof.
Er is dan genoeg waterstof aan boord voor ongeveer 5 tankbeurten voor een vrachtwagen of veegmachine én voor zo’n 10 tankbeurten voor een personenwagen.
Als in 2018 op bedrijventerrein Westpoort een tankstation voor waterstof opent, wordt het mobiele vulstation ingezet op plekken waar behoeft is aan een dergelijke voorziening.
Sneller tanken
Het tanken van waterstof gaat sneller dan het laden van een elektrische auto. In maximaal 10 minuten is de tank gevuld. Ook kan er na één tankbeurt verder gereden en langer gewerkt worden met een voertuig of machine op waterstof.
Afvalwagen
De afvalwagen op waterstof is geschikt voor het legen van ondergrondse afvalcontainers en wordt vooral in de binnenstad ingezet. Met een volle batterij en 7 tot 12 kg waterstof kan er 12 tot 16 uur met de afvalwagen gewerkt worden.
Veegwagen
Firma Holthausen uit Hoogezand bouwde een diesel aangedreven Ravo-veegmachine om tot een wagen die elektrisch veegt, zuigt en rijdt. Met 7 tot 10 kg waterstof kan deze machine anderhalve dag vooruit.
Personenwagens
Hyundai motor Nederland leverde de personenauto’s op waterstof. Na een tankbeurt van 5 à 6 kg waterstof rijdt deze waterstofauto 500 tot 600 km.
Onderhoud
Om de nieuwe waterstofwagens goed te kunnen onderhouden volgen medewerkers van afdeling Materieel van de gemeente een opleiding waterstoftechniek bij opleidingscentrum Noorderpoort Automotive & Logistiek. De chauffeurs krijgen een instructie van de leverancier van de wagens.
Europese samenwerking
De aanschaf en het ombouwen van de wagens naar waterstofvoertuigen en de ontwikkeling van een mobiel waterstof-vulpunt wordt ondersteund door de Europese Unie. De gemeente Groningen is partner in het Interreg project Hytrec2. Diverse internationale partners werken binnen dit project samen aan de (door)ontwikkeling van waterstofmobiliteit in regio’s rondom de Noordzee.
De uitbreiding van het materieel met de waterstofvoertuigen past bij het streven van de gemeente Groningen om in 2035 volledig energieneutraal te werken.