De gemeente wil een nieuw fietspad tussen het Hoofdstation en de Helperzoom en een fietsstraat in de Oosterweg en Verlengde Lodewijkstraat aanleggen.
Het college stelt voor om vijf miljoen euro te investeren en daarmee het drukke fietsverkeer vanuit Haren en de zuidelijke wijken beter spreiden over de routes richting het centrum en het stationsgebied. Als de gemeenteraad akkoord gaat, kan begin 2026 worden gestart met de planvoorbereiding en het betrekken van inwoners.
Wethouder Philip Broeksma: “Nergens wordt zoveel gefietst als in onze gemeente. Door deze fietsverbindingen aantrekkelijk, direct en veilig te maken, verwachten we dat veel fietsers deze routes kiezen. Hierdoor zal het aantal fietsers in de Lodewijkstraat afnemen. Deze spreiding draagt bij aan de veiligheid van de fietsers.”
Met een nieuwe fietsverbinding tussen het Hoofdstation en de Helperzoom (via de verlengde Hereweg) kunnen de fietspaden langs de Hereweg en de drukke fietsroute door de Lodewijkstraat grotendeels worden ontlast. Bovendien is deze verbinding een logische voortzetting van de fietsroute over de Helperzoom, die goed aansluit op de toekomstige fietsenstalling aan de zuidzijde van het Hoofdstation.
Het nieuwe fietspad wordt in eerste instantie aangelegd tot aan de Hereweg. Zodra het Herewegviaduct in de toekomst wordt vervangen, zal het fietspad worden doorgetrokken langs het spoor.
De fietsroute via de Helperzoom, Verlengde Lodewijkstraat en Oosterweg is een directe route naar het centrum, ook voor fietsers vanuit het Europapark. Op werkdagen maken ongeveer 8.000 tot 10.000 fietsers gebruik van deze route, oplopend tot 12.000 fietsers bij de Verlengde Lodewijkstraat. De herinrichting tot fietsstraat maakt de wegen veiliger en comfortabeler. De fietsstraat helpt volgens de gemeente de drukte in de Lodewijkstraat te verminderen.