Gemeente Groningen verbetert online dienstverlening

Vernieuwde website gemeente Groningen
Foto: De Redactie

De website van de gemeente Groningen is vernieuwd om de dienstverlening aan burgers en bedrijven verder te verbeteren.

De nieuwe website is vraaggericht, overzichtelijk en goed leesbaar op zowel telefoon als tablet, laptop of gewone computer. Dat maakt de site toegankelijk voor iedereen, meldt de gemeente.

Ton Schroor start nieuwe website
De vernieuwde site is gericht op die informatie waar veel bezoekers naar zoeken.

Volgens wethouder Ton Schroor van publieke dienstverlening is “de nieuwe website niet alleen maar een nieuwe site, maar vanaf nu staan vragen en behoeftes van de bezoeker centraal”.

Webrichtlijnen
De gemeente speelt met de nieuwe website in op twee landelijke ontwikkelingen: de webrichtlijnen en de vorming van een vraaggerichte website, ook wel toptakenwebsite genoemd.

Webrichtlijnen zijn landelijke richtlijnen om de toegankelijkheid van de website te vergroten.

Beperking
De website is altijd goed te gebruiken, ook door mensen met een auditieve of visuele beperking en laaggeletterden, ongeacht of je nu een computer of telefoon gebruikt. Daarnaast is de website ook beter te vinden in zoekmachines.

Veelgevraagde informatie
Een toptakenwebsite bevat vooral de meest bezochte pagina’s, de zogeheten ‘toptaken’. Hiervan zijn “het aanvragen van een paspoort, het doorgeven van een verhuizing, informatie over de uitkering, parkeren en afval” een voorbeeld.

De toptaken zijn bepaald door het zoekgedrag van gebruikers te analyseren via de bezoekersstatistieken van de website. De nieuwe site is uitgebreid getest door een testpanel. Alle overige informatie blijft beschikbaar voor burgers via een online webarchief.

Online zaken doen
Een volgende stap is dat burgers en bedrijven online de voortgang van de aanvraag van een vergunning  of uitkering kunnen volgen. Dat maakt de dienstverlening transparant en 24 uur per dag toegankelijk.

Reacties

X

Meld je nu aan voor onze nieuwsbrief
Aanmelden