Keuze voor ongelijkvloerse kruising Middelberterweg

Impressie.
Impressie.
Foto: Gemeente Groningen

Meerstad ontwikkelt zich in rap tempo. Daarom is een nieuwe, snellere verkeersverbinding voor fiets, ov en auto nodig tussen Meerstad en de stad.

De keuze voor een ongelijkvloerse kruising met onderdoorgang bij de Middelberterweg blijkt de beste keuze voor de ontsluitingsweg. De verbinding is met inbreng van omwonenden uitgewerkt. Dat schrijft het college van B&W in een brief aan de gemeenteraad.

Het verkeer tussen Meerstad en de Oostelijke ringweg rijdt nu nog over de Driebondsweg, maar daar wordt het steeds drukker. Dat is vooral te merken bij de Borgbrug, waar het verkeer dagelijks vast staat.

Met de bewoners van Klein Harkstede is afgesproken dat de nieuwe weg er moet liggen als er 1500 woningen in Meerstad zijn gebouwd. Uitgaande van het huidige ontwikkeltempo van Meerstad, is dat punt in 2021 bereikt.

Onderdoorgang

Door te kiezen voor een onderdoorgang blijft het Middelberter lint intact, wat een grote wens is van de huidige bewoners. Er komt ook minder sluipverkeer door Middelbert en Engelbert. De nieuwe weg lost de verkeersproblematiek bij de Borgbrug op en zorgt ervoor dat er geen doorgaand autoverkeer meer vlak achter Klein Harkstede langs rijdt.

Als alles volgens planning verloopt, kan de aanleg eind 2020 beginnen.

Ook verbinding via nieuw woon- werkgebied

Meerstad wordt niet alleen via de nieuwe weg met de stad verbonden, dat gebeurt ook met ontwikkelen van het nieuwe woon- werk- en recreatiegebied ‘Verlengde Eemskanaalzone’. Dat is het gebied tussen Meerstad en de Oostelijke ringweg waar Middelbert en Engelbert deel van uitmaken. Omdat de vraag naar stedelijk wonen groot is, heeft het college besloten begin volgend jaar te starten met de ontwikkeling van dit gebied. Er komen op termijn zo’n 1.500 woningen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen