Aankoop PostNL-locatie in Groningen rond

Aan de noordwestkant van het Hoofdstation komen een Kiss and Ride-halte (K+R) en een taxistandplaats.
Aan de noordwestkant van het Hoofdstation komen een Kiss and Ride-halte (K+R) en een taxistandplaats.
Foto: Gemeente Groningen

Groningen Spoorzone is met PostNL tot overeenstemming gekomen over de aankoop van de PostNL-locatie aan de zuidzijde van het Hoofdstation. De aankoop maakt het mogelijk om de geplande busonderdoorgang te verkorten.

De verkorte busonderdoorgang is onderdeel van het ontwerp bestemmingsplan ‘Hoofdstation Groningen’ dat het college van B&W woensdag voor inspraak vrijgaf. Het ontwerp bestemmingsplan maakt de bouw van het Ruimtelijke Functioneel Ontwerp (RFO) mogelijk, dat de gemeenteraad op 18 februari 2015 vaststelde.

Gestrekt busstation

De verkorte busonderdoorgang vanaf de Stationsweg naar de zuidzijde van het Hoofdstation maakt het mogelijk straks een gestrekt busstation aan de zuidkant te realiseren. Gestrekt wil zeggen dat alle haltes zich aan één lang busperron bevinden.

Het voordeel hiervan is dat een veiliger situatie ontstaat, doordat voetgangers niet hoeven over te steken. Bovendien is alles ‘gelijkvloers’ en is het busperron per lift en roltrap voor iedere reiziger bereikbaar.

Daarnaast kan de aansluiting van de Rivierenbuurt bij het stationsgebied worden verbeterd.

In de huidige plannen gaat het om zes haltes gaat, echter in het bestemmingsplan wordt rekening gehouden met een volledig busstation aan de zuidzijde van het Hoofdstation. Hier is nog geen besluit over genomen, maar naar verwachting beslist de gemeenteraad hier later dit jaar over.

PostNL

Er komt na de sloop van de huidige PostNL-locatie een groenvoorziening naast de busonderdoorgang. Dit wordt samen met bewoners uit de directe omgeving de komende tijd verder ingevuld, waarbij ook gekeken wordt naar behoud van parkeergelegenheid.

De huidige gebruikers van het gebouw, zoals onder andere de gevestigde ‘Big Building’ voor startups moeten uiterlijk 1 juni 2018 het pand verlaten. Daarna wordt het pand gesloopt. Tot 1 juni 2018 kunnen zij gebruik blijven maken van het gebouw. De gemeente staat met de initiatiefnemers van de ‘Big Building’ in contact, onder andere over de periode na 1 juni 2018.

Westflank

Groningen Spoorzone wil ook aan de slag met de noordwestkant van het Hoofdstation, de zogenaamde Westflank. Dit betreft de realisatie van een zogenaamde Kiss and Ride halte (K+R) en een taxistandplaats. Deze worden straks direct aangesloten op het perron.

Ook is het de bedoeling om minstens 800 parkeerplekken voor fietsen te realiseren. Het bestemmingsplan voorziet ook in de mogelijkheid om de ‘fietsflat’ aan de westzijde van het station binnen het stationsgebied te verplaatsen.

Voor deze plannen moet de gemeenteraad nog wel middelen beschikbaar stellen.

Monumenten

Er wordt van uitgegaan dat er geen substantiële aanpassingen aan het stationsgebouw worden gedaan. Om het nieuwe station te kunnen realiseren, moeten wel het seinhuis en een deel van de perronkappen (tijdelijk) worden verwijderd.

Het streven is om de architect ruimte voor een integraal ontwerp te geven wat ons het mooiste station binnen het beschikbare budget oplevert. Uiteraard met respect voor de monumentale waarde.

Ontwerp bestemmingsplan ter inzage

Het bestemmingsplan maakt de verkorte busonderdoorgang, evenals de aanleg van een fietstunnel, een ondergrondse fietsenstalling en de zuidentree in de toekomst planologisch mogelijk.

Het college van B&W heeft het bestemmingsplan nu als ontwerp voor inspraak vrijgegeven. Het plan ligt in de periode van 16 juni tot en met 27 juli ter inzage bij de gemeente.

Geïnteresseerden kunnen voor meer informatie eveneens terecht tijdens een inloopbijeenkomst. Deze vindt plaats op 28 juni in de Puddingfabriek, Viaductstraat 3-4, tussen 19.30 en 21.30 uur. Voor meer informatie: www.groningenbereikbaar.nl/spoorzone.

Op basis van alle reacties wordt naar verwachting in het najaar het definitieve bestemmingsplan door de gemeenteraad vastgesteld.

Project Groningen Spoorzone

Om tegemoet te komen aan de wensen van de treinreizigers en om de uitbreiding van treinverkeer rond Groningen mogelijk te maken, wordt de komende jaren hard gewerkt aan het spoor en het Hoofdstation.

De gemeente Groningen, de provincie Groningen, het Rijk, spoorinfrastructuurbeheerder ProRail en NS hebben daarvoor de handen ineen geslagen binnen het project Groningen Spoorzone.

Het ontwerp bestemmingsplan dat nu voorligt is een volgende stap in het realiseren van het project. Het totale project bestaat onder meer uit forse aanpassingen aan sporen en perrons en het aanleggen van een voetgangerstunnel op het Hoofdstation, naast de genoemde busonderdoorgang.

Er komt daarnaast een fietstunnel tussen het stadsbalkon en een nieuwe ondergrondse fietsenstalling aan de zuidkant van het Hoofdstation. Naar station Groningen Europapark komt een vierde spoor en het opstelterrein wordt verplaatst naar de gemeente Haren.

Het gehele project moet in 2021 zijn afgerond.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen