Gemeenteraad bespreekt klachten over gemeente Groningen en versterkingsoperatie aardbevingsgebied

05 jun 2024, 12:40 Gemeente
20240601 134854
De Redactie

Deze Politieke woensdag staan verschillende punten op de agenda. Tijdens het Politiek Vragenuur worden onder andere vragen behandeld over de daklozen Spilsluizen, het asielzoekerscentrum aan de Eemsgolaan en de demonstratie op het Harmonieplein. Verder komen de versterkingsoperatie in het aardbevingsgebied van de gemeente Groningen en jaarverslagen van onder meer de Ombudsman over klachten van inwoners over de gemeente Groningen aan bod.

Politiek Vragenuur

Tijdens het wekelijkse Politiek Vragenuur, dat om half vier begint, beantwoordt het college mondelinge vragen van raadsleden. Deze woensdag gaan de vragen over de overlast van daklozen bij de Spilsluizen, de ontwikkelingen rondom het asielzoekerscentrum aan de Eemsgolaan, de demonstratie op het Harmonieplein en de klimaatsubsidies voor vergroening van daken en gevels en het ‘ontstenen’ van tuinen.

Versterkingsoperatie Aardbevingsgebied

Aansluitend wordt in de meningsvormende sessies het Lokaal Plan van Aanpak (LPA) Versterking besproken. Dit plan, dat eind vorig jaar is vastgesteld, richt zich op de prioritering en uitvoering van versterkingsprojecten in Groningen. Het college meldt dat op 1 mei 2024 het aantal adressen zonder versterkingsadvies is gedaald naar 594. De NCG (Nationaal Coördinator Groningen) werkt eraan om voor 1 juli 2024 alle versterkingsadviezen op te leveren. "Mocht een versterkingsadvies niet voor 1 juli geleverd kunnen worden, dan worden de betreffende bewoners daar vooraf persoonlijk over geïnformeerd door de bewonersbegeleiders", aldus het college. B&W concluderen dat de voortgang, ondanks de nog missende versterkingsadviezen, wel op schema ligt.

Klachten van Inwoners

De raad bespreekt ook de klachtjaarverslagen van 2023. De gemeente ontving bijna 700 klachten, voornamelijk over stadsbeheer. De Ombudsman, sinds eind vorig jaar Anja Janssen, ontving meer dan 500 meldingen van inwoners die vastliepen in het contact met de gemeente. Janssen benadrukt het belang van goed luisteren naar inwoners en open communicatie.

Belang van Luisteren

De Ombudsman adviseert ambtenaren om goed te luisteren en begrip te tonen voor de situaties van de inwoners, zoals zij zelf ook behandeld willen worden. De hoofdboodschap van de Ombudsman is: “Gemeente, wees open in het contact met inwoners. Laat weten wat je doet, zeker wanneer dat anders loopt dan verwacht.” Ze roept op tot open en duidelijke communicatie om frustratie en een dalend vertrouwen in de gemeente te voorkomen.

Alle sessies van de raad en bijbehorende documenten zijn te vinden op de agenda van deze Politieke Woensdag via gemeenteraad.groningen.nl.