De gemeenteraad van Groningen heeft per 1 december Anja Janssen benoemd tot de nieuwe Ombudsman voor de gemeente Groningen. Janssen volgt Marijke Hermans op die bijna tien jaar Ombudsman voor de gemeente Groningen was.
De gemeentelijke Ombudsman onderzoekt klachten van inwoners over de dienstverlening van de gemeente. Behalve de klachtenafhandeling over de dienstverlening van de gemeente Groningen is Janssen als Ombudsman ook verantwoordelijk voor de klachtenbehandeling van het Noordelijk Belastingkantoor, Stichting WIJ Groningen, GGD Groningen en Beschermd Wonen en Opvang.
Janssen heeft diverse functies bij verschillende organisaties in het publieke domein bekleed, waaronder gemeentes. Ze wil in haar werk als Ombudsman de nadruk leggen op luisteren naar inwoners. “We zijn vanuit de instituties vaak gewend te praten en te zenden, maar waar het om gaat is luisteren. Echt luisteren, zodat de ànder kan vertellen. Pas dan kom je erachter wat er werkelijk speelt. Ik wil niet alleen achteraf repareren, maar juist aan de voorkant signaleren wat er anders kan. Ik hoop daarover in goed gesprek te komen met zowel inwoners als professionals”, aldus Janssen.
Raadslid Ietje Jacobs, die als voorzitter van de zogeheten werkgeverscommissie van de gemeenteraad de gesprekken voor een nieuwe Ombudsman leidde, is blij met Janssen. “Anja Janssen is een enthousiaste, gedreven en benaderbare persoonlijkheid”, aldus Jacobs in de raadsvergadering van woensdag 8 november waarin de benoeming van Janssen plaatsvond. “We verwachten dat zij de Ombudsfunctie dichter bij de inwoners kan brengen.”
Herkenbaarheid
De gemeenteraad hecht sterk aan een goede herkenbaarheid en benaderbaarheid van de Ombudsman. “De gemeente heeft de ambitie dicht bij de inwoners te staan en te luisteren naar wat hen beweegt. Terwijl de afstand tussen inwoners en overheid zich, mede door de digitalisering, juist lijkt te verbreden.”