Metamorfose Stationsgebied: Wonen, werken en uitgaan, wel verdwijnen het autoverkeer en de stadsbalkon

(Archief de Redactie)
(Archief de Redactie)
Foto: Gemeente Groningen

Een gezellig druk Stationsgebied, waar van alles te beleven is. Een gebied waar men kan wonen, werken, studeren, uitgaan en recreëren. Dat is de metamorfose die het stationsgebied de komende jaren ondergaat, blijkt uit het door de gemeente gepresenteerde strategische agenda voor het stationsgebied.

“Typisch Groningen, ingericht met respect voor historie, maar ook met ruimte voor gewaagde vernieuwing en een hoofdrol voor cultuur”, aldus de gemeente. ‘Het gebied wordt momenteel gedomineerd door verkeer en kantoren en veranderd naar een gebied waar mensen graag vertoeven’. In de strategische agenda staan het toekomstbeeld en de ambities voor over 10 tot 15 jaar, die de komende periode verder uitgewerkt worden in concrete plannen.

Ambities

In de strategische agenda zijn de plannen voor de Spoorzone in uitvoering, Stationsgebied Zuid in ontwerp en Stationsgebied Noord in de beginfase samengevoegd tot een samenhangend geheel.

Om de ambities te realiseren wordt door de gemeente afscheid genomen van het stadsbalkon in zijn huidige vorm. Om een gastvrije groene looproute te creëren vanaf de trappen van het station naar de H.N. Werkmanbrug is een aantrekkelijk Noordplein nodig. Het realiseren van een alternatief voor het stallen van 5.500 fietsen is daarbij een randvoorwaarde.

Ook is de Stationsweg straks geen route meer voor doorgaand verkeer. De Stationsweg is volgens de gemeente voor voetgangers een barrière tussen de Binnenstad en het Stationsgebied en dit kan opgeheven worden door het weren van doorgaand verkeer.

Door het verdwijnen van het Stadsbalkon en het autoverkeer kan aan de noordzijde van het Hoofdstation een ruim en groen plein komen, met voor fietsers en voetgangers een goede verbinding naar de binnenstad.

“Van er om heen, door heen, naar er heen”. In de toekomst heeft het station aan beide kanten entrees, die uitkomen op ruime, groene pleinen, die het gebied via een groene zone voor voetgangers en fietsers verbinden met de Binnenstad en het Stadspark. Zo krijgt het monumentale stationsgebouw weer een prominente plek als hoofdentree.

Reizigers gaan door de stationshal richting sporen en busperron. Zij kunnen snel en makkelijk wisselen tussen lopen, (OV-)fietsen, bussen, treinen en taxi’s. Het wordt een levendig gebied, een top kantorenlocatie, waar je ook kunt wonen en waar veel voorzieningen zijn. Er is veel groen, er zijn zitplekken aan het water en het is er sociaal veilig. Ten zuiden van het station komt een nieuwe, groene, duurzame en autoluwe wijk Spoorkwartier. Het muziekcentrum De Nieuwe Poort vormt hierin het bruisende middelpunt, op het gebied van cultuur, maar ook met een breed maatschappelijk- en onderwijsprogramma.

De Parkweg ondergaat als doorgaande route een vernieuwing en wordt groener en geschikter gemaakt voor voetgangers en fietsers.

Emmaviaduct

Het overgrote deel van het bestemmingsverkeer voor het Stationsgebied rijdt straks niet door de Rivierenbuurt. Er komt een nieuwe route over het Emmaviaduct via een insnijding (een gat) in de weg vlakbij het station, met op- en afritten die onder het viaduct uitkomen. Op deze manier kunnen de bussen naar het nieuwe busstation rijden en gaan de auto’s direct naar de parkeergarage van het nieuwe muziekcentrum, aan de rand van het gebied.

Het Stationsgebied wordt een levendig stadsdeel met een mix van verschillende functies. Met 3.000 extra arbeidsplaatsen krijgt de werkgelegenheid een enorme boost. En met 450-650 nieuwe woningen, waarvan 20 procent sociale huur, komt er een nieuwe woonlocatie bij, midden in de stad.

Het doel is dat samenhang en verbinding ontstaat tussen het Stationsgebied, de omliggende wijken en de Binnenstad.

De komende periode gaat de gemeente de plannen samen met betrokken partijen, de buurt en de stad verder uitwerken. De plannen worden de komende tien tot vijftien jaar gerealiseerd en gaan 85 tot 95 miljoen euro kosten. Dat is exclusief de ontwikkeling van het Spoorkwartier en het nieuwe muziekcentrum.

Kijk voor meer informatie en de strategische agenda op: Ambities voor het Stationsgebied | Gemeente Groningen

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen