Voorkeursvariant nieuwe Gerrit Krolbrug op 4,5 meter hoogte

Impressie.
Impressie.
Foto: Gemeente Groningen

De nieuwe Gerrit Krolbrug moet een beweegbare hefbrug op 4,5 meter hoogte, ingericht als fietsstraat en met twee fietsloopbruggen op 9,7 meter worden. Dat is de gekozen voorkeursvariant van de stuurgroep, waarin de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat zitten.

De nieuwe Gerrit Krolbrug moet er in 2026 liggen, meldt de gemeente. Bij deze variant krijgen volgens wethouder Broeksma fietsers ruim baan. De brug gaat ook zo’n 30 procent minder vaak open. “Dat is goed nieuws voor fietsers die straks minder vaak wachten en vaker kunnen doorfietsen”, aldus de wethouder. “Ook verbetert de verkeersveiligheid voor wegverkeer en scheepvaart. De voorkeursvariant verbetert de doorstroming en de verkeersveiligheid op de weg en op het water.”

In de afgelopen jaren werd uitgebreid onderzoek gedaan wat de beste variant is voor de nieuwe Gerrit Krolbrug; voor omwonenden, fietsers, voetgangers, mensen die minder mobiel zijn, automobilisten, bedrijven en voor de scheepvaart.

Lagere variant

In de lagere variant van 3,0 meter moeten fietsers in de toekomst minstens net zo vaak, maar mogelijk zelfs vaker en langer, wachten voor een open brug, meldt de gemeente. Omwonenden hadden de voorkeur voor de lagere variant. De fiets- en loopbrug moet volgens de richtlijnen 9,7 meter zijn, zodat toekomstige schepen, zoals bijvoorbeeld containerschepen tot negen meter hoogte onder de brug kunnen doorvaren. Dat is aanzienlijk hoger dan de huidige 6 meter.

Hogere variant onacceptabel

De hogere variant van 5,7 meter, waar Rijkswaterstaat de voorkeur voor had, is voor de gemeente onacceptabel, onder andere omdat de Korreweg vanaf de Oosterhamriklaan flink hoger wordt waardoor het woongenot van omwonenden in het geding is.

De voorkeursvariant wordt in oktober 2021 voorgelegd aan de gemeenteraad van Groningen.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen