Ruim 140.000 bezoekers bezochten 32e editie van Noorderzon

Ruim 140.000 bezoekers kwamen naar de vernieuwde 32e editie van Noorderzon Festival of Performing Arts & Society dat na twee jaar weer werd gehouden in het Noorderplantsoen en locaties in de stad Groningen.

Noorderzon sloot zondagavond succesvol af en met meer dan 140.000 bezoekers zat Noorderzon bijna weer op het niveau van vóór corona. “Deze nieuwe festivaleditie kende een druk bediscussieerde nieuwe indeling van het festivalterrein”, aldus de organisatie maar trok onverminderd veel publiek.

Bezoekers combineerden het uitgebreide interdisciplinaire en lokale programma. De zalen waren voor meer dan 80 procent gevuld. Makers van over de hele wereld presenteerden op deze editie een zeer goed ontvangen en spannende mix van 350 voorstellingen, concerten, lezingen en meer.

Programma

Het internationale hoofdprogramma bracht onder andere Bruno Beltrão / Grupo de Rua uit Brazilië met explosieve dans als verzetsbeweging tegen het Bolsonaro-regime naar Groningen, en ook Jeremy Nedd & Impilo Mapantsula stelden via dans vragen over onderdrukking en uitsluiting. Silke Huysmans & Hannes Dereere en Back to Back Theatre confronteerden bezoekers op verrassende manieren met de misschien niet zo rooskleurige toekomst van diepzeemijnbouw of kunstmatige intelligentie.

Het I&Society-programma sneed divers thema’s aan. Dit jaar werden bezoekers verleid om beter te leren proeven door alleseter en culinair journalist Joël Broekaert. Blikten zij samen met regisseur Martin Koolhoven terug op beroemde scènes uit de filmgeschiedenis en kwamen ze te weten wat muziek doet met je brein van neuromusicoloog Artur C. Jaschke.

GRAS presenteerde drie gesprekken zonder moderator over hoop voor onze omgeving, en Arts in Society/RUG ging met Denken door Kunst op zoek naar antwoord op de vraag hoe we door en vanuit kunst naar actuele maatschappelijke thema’s kijken. Studium Generale Groningen leerde bezoekers met ‘huilprofessor’ Ad Vingerhoets in contact te komen met hun emoties en theatermaker Veerle van Overloop vertelde over haar bijzondere samenwerking met jongeren uit de gesloten jeugdzorg.

In het literaire en poëtische programma Voorheen Literaturia ging het om mooie verhalen en bevlogen avonden vol verrassingen. Bezoekers sprintten de marathon van de Zuidpool (met Adwin de Kluyver) naar de Wadden (met Saskia Boelsums), met de Beatles op de achtergrond (met Constant Meijers). Ze lazen brieven met Peter Buwalda en Peter Middendorp, keken in de keuken van striptekenaars Aimée de Jongh en Marloes Dekkers, luisterden naar Annemarie Peeters en zongen hard mee met operazangeres Francis van Broekhuizen.

Het lokale programma bood onder andere korte voorstellingen, het NNT, verschillende installaties en activiteiten, flitslezingen door Young Academy Groningen (RUG) en Spraaklab.

Het Kinderprogramma kende ook een verandering met De Kleine Beer, een mini-festival voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud, met kindervoorstellingen, doe-dingen en speelplezier.

Op de laatste dag presenteerden zich traditioneel meerdere culturele groepen en organisaties die samen het culturele jaar openen. Ook waren er verschillende optredens van onder andere VRIJDAG en Kabaal Muziektheater.

Kabaal Muziektheater

Nieuwe indeling festivalterrein Noorderplantsoen

Voor een betere doorstroom van publiek en een verbeterde beleving van theater – en muziekvoorstellingen waren volgens Noorderzon op het festivalterrein een aantal veranderingen en verbeteringen doorgevoerd. In het noordelijk gedeelte van het festivalterrein waren spiegeltent Pollux, het grote openluchtmuziekpodium Apollo, terrassen Paradijsvogel en De Raaf en Podium De Raaf geplaatst. In het zuidelijk gedeelte was een terrein speciaal voor kinderen ingericht: De Kleine Beer, speellocaties De Vliegende Vis en Kameleon, muziekpodium Callisto en spiegeltent Castor.

Noorderzon nam deze editie afscheid van locaties Romeo Tent, Dok en de containers langs de Leliesingel. Het Dok verplaatste naar het veld bij de muziekkoepel en heet nu Apollo, de containerprogrammering is samengekomen in de podia Vliegende Vis en Kameleon en op de plek van de Romeo Tent staat spiegeltent Castor.

“De nieuwe indeling zorgde voor een betere spreiding van het publiek, dat de organisatie op deze manier een beter gevoel van veiligheid kon geven zo vlak na de pandemie”, aldus de organisatie. “Echter het publiek moest nog wennen aan de veranderingen en had niet als voorheen het festivalgevoel”, kreeg de redactie van meerdere personen te horen. Ook kon er bij het nieuwe muziekpodium Apollo én in nieuwe locaties voor kleine voorstellingen Vliegende Vis en Kameleon met meer aandacht worden genoten van concerten en voorstellingen.

De 33e editie van het festival vindt volgend jaar plaats van donderdag 17 tot en met zondag 27 augustus 2023.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen