Hanzehogeschool Groningen start een project om pesten op basisscholen aan te pakken.
Leerkrachten en ouders laten samenwerken in pestsituaties, daar gaan het lectoraat ‘Jeugd, Educatie en Samenleving’ en de Pedagogische Academie van de Hanzehogeschool Groningen zich mee bezig houden in het nieuwe project ‘Leerkrachten en ouders: partners in de aanpak van pesten.’
Anti-pestmethoden
Er is een breed scala aan anti-pestmethoden voor scholen. Maar in alle anti-pestmethoden ontbreken aanwijzingen voor de leerkracht om met ouders samen te werken in een dergelijke situatie. Volgens deskundigen moeten leerkrachten en ouders juist sámen de sociale veiligheid van kinderen in het basisonderwijs vergroten.
Veel leerkrachten vinden het niet gemakkelijk om met ouders samen te werken, en al helemaal niet als er sprake is van pesten. Pesten is een beladen onderwerp dat de relatie tussen leerkracht en ouders behoorlijk op de proef stelt.
Doel van het project
Het doel van het project is om samen met leerkrachten, ouders en kinderen een effectieve aanpak te ontwikkelen op dit gebied.
Het project start op 1 december 2018 onder leiding van dr. Annelies Kassenberg, associate lector van het lectoraat ‘Jeugd, Educatie en Samenleving.’ Zij is hoofdaanvrager van dit project en projectleider. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek heeft een bedrag van 500.000 euro ter beschikking gesteld voor dit project, dat drie jaar duurt.
Samenwerking
De Hanzehogeschool Groningen gaat samenwerken met de vakgroep Sociologie van de RUG, Cedin, hogeschool Windesheim, hogeschool Rotterdam, het NJI en verschillende basisscholen in Nederland om praktijkgericht onderzoek doen naar dit onderwerp.