Mijn Martini na een jaar volop in gebruik

Foto: Martini Ziekenhuis

Een jaar na de start van het patiëntenportaal van het Martini Ziekenhuis hebben patiënten al ruim 26.500 keer veilig ingelogd op Mijn Martini.

In juni werd bijna 4.500 keer gebruik gemaakt van het digitale portaal en dit aantal stijgt nog elke maand. Het portaal wordt nog steeds verder uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, meldt het Martini Ziekenhuis.

Mijn Martini

Via Mijn Martini hebben patiënten online inzage in verschillende onderdelen van hun persoonlijk medisch dossier. Hierbij valt te denken aan de correspondentie tussen ziekenhuis en huisarts, het medicatieoverzicht na ontslag of om een uitslag te bekijken.

Ook bevat Mijn Martini uitslagen van infectieonderzoek en labuitslagen van bloed- en urineonderzoek. Verder kan iedere patiënt zijn verwijzingen, geplande en eerdere afspraken, opnames en operaties bekijken. Onlangs zijn ook de radiologieverslagen en pathologieverslagen toegevoegd.

Rustig nakijken

Ferry Wijninga uit Aduard beschouwt het patiëntenportaal als een aanwinst: ‘Voorheen was ik voor informatie volledig afhankelijk van korte gesprekken met de medisch specialist. En vanwege de gevolgen van mijn beroerte kon ik die informatie amper bevatten en verwerken. Thuis kan ik op elk gewenst moment alle uitslagen en correspondentie rustig doorlezen. Het is fijn om over alle actuele gegevens te kunnen beschikken. Zo ben je als patiënt beter geïnformeerd en voorbereid op je eigen behandeling.’

Radioloog Dennis Rouw: ‘We helpen daar ook zoveel mogelijk bij. Naast inzicht in het medisch dossier, geven we ook enige context. We vertellen bij de uitslagen dat patiënten ze in samenhang moeten zien. En we leggen uit dat een verslag van een arts op basis van voortschrijdend inzicht of ziekteverloop kan veranderen. Zo leren patiënten hun medisch dossier beter lezen en leren wij informatie beter te delen. Dit hoort gewoon bij een ziekenhuis van deze tijd. Daar kun je maar beter in voorop lopen.’

Ehealth

Via de website van het ziekenhuis kunnen patiënten van 18 jaar en ouder veilig inloggen op Mijn Martini met DigiD en sms-controle of met de DigiD app. Alles wat de patiënt in Mijn Martini kan zien, kan ook geprint of opslagen worden.

In 2020 moet dit portaal patiënten de mogelijkheid bieden om te beschikken over het volledige medisch dossier, NAW-gegevens bij te werken, online afspraken te maken of wijzigen, online vragenlijsten in te vullen, een actueel medicatieoverzicht in te zien en gebruik te kunnen maken van een e-consult.

Het Martini Ziekenhuis investeert in eHealth omdat de stelregel ‘Samen voor de beste zorg’ vraagt om het efficiënt en effectief dele van informatie tussen alle partijen die bij deze zorg betrokken zijn. Zo beschikken de zorgprofessionals, samenwerkingspartners en patiënten over de informatie die zij nodig hebben om als partner een bijdrage te leveren aan het zorgproces.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen