Leegstand van winkelruimte in Groningen gehalveerd

Foto: De Redactie

De leegstand van winkelruimte in Groningen is met 50 procent gedaald ten opzichte van 2016.

Dat blijkt uit onlangs gepubliceerde informatie van het Planbureau voor de Leefomgeving, heeft de gemeente vrijdag bekendgemaakt.

Waar de leegstand in april 2016 nog 11,2 procent was is dit in april 2017 met de helft gedaald, tot 5,6 procent. Groningen zit daarmee onder het landelijk gemiddelde van 9 procent.

Dit laat zien, volgens wethouder Joost van Keulen, dat Groningen een aantrekkelijke winkelstad is en blijft. “Niet alleen in de binnenstad maar ook daarbuiten gaat het steeds beter met de detailhandel. En dat is goed nieuws, zowel voor de werkgelegenheid als voor het voorzieningenniveau”, aldus de wethouder.

Veel nieuwe winkels

Met vele nieuwe winkels zoals het bloemenatelier In de Roos aan de Vismarkt, de eerste brandstore van Dstrezzed in Nederland en damesmodezaak Lien & Giel in de Zwanestraat, en de Italiaanse conceptstore La Officina in de Stoeldraaierstraat lijkt het uitstekend te gaan met het winkelbestand in de stad.

Er is grote belangstelling voor het nieuwe winkelgebied aan het Sontplein, waar bijvoorbeeld Decathlon zich vestigt. Binnenkort opent kledingketen Zara haar deuren in het voormalige pand van de Bijenkorf in de Herestraat.

Horeca

Ook in de horeca zijn er nieuwe aanwinsten. Met de uitbreiding van Mr. Mofongo’s nieuwe Rooftop Wine Bar & Greenhouse, de vestiging van Vapiano in de Poelestraat, Burger Palace aan de Zonnelaan, de Jumbo Foodmarket, en Italiaans restaurant Alice aan de Verlengde Hereweg blijft de Groningse winkel- en horecabranche flink in beweging.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen