De AI-expositie Pixel Perceptions in de galerie van Noorderlicht en naastgelegen Akerk in Groningen heeft in de openingsmaand al meer dan 3.000 bezoekers getrokken, een recordaantal voor Noorderlicht.
Pixel Perceptions brengt het werk van meer dan dertig internationale beeldmakers die laten zien hoe Artificial Intelligence (AI) de beeldvorming, bewust en onbewust, beïnvloedt.
Directeur Roosje Klap van Noorderlicht, het Internationale platform voor fotografie en lens-based media in Nederland, is meer dan tevreden over de hoge bezoekersaantallen aan de tentoonstelling en de impact die Pixel Perceptions heeft op de makers en bezoekers. 'Het is mooi om te zien hoeveel vragen en ook kritische geluiden er bij het publiek zijn over AI. Jonge bezoekers leggen tijdens de tentoonstelling aan hun ouders of grootouders uit wat AI eigenlijk is. Zelf ben ik vooral een tech-optimist: ik zie AI als een kans om nieuwe verhalen te creëren en daar word ik enthousiast van. Omdat ik graag over de tentoonstelling praat, ben ik iedere donderdag om 15.00 uur aanwezig voor een gratis rondleiding. Dan beantwoord ik vragen van bezoekers en hoor ik meteen wat iedereen ervan vindt!'
Publieksprogramma 'Digital Mirror'
In het kader van Pixel Perceptions is er onder de noemer ‘Digital Mirror’ een gratis toegankelijk publieksprogramma ontwikkeld. Op 19 december is er een prompt battle en symposium georganiseerd in samenwerking met de Jantine Tammes School van de Rijksuniversiteit Groningen en internetplatform The Hmm over de verborgen arbeid achter AI, Digital Mirror: Invisible Labor. En op 9 januari 2025 bij Academie Minerva een lezing met workshop, Digital Mirror: Machine Vision, waarin de deelnemers onderzoeken hoe menselijke vooroordelen en stereotypen invloed hebben op de manier waarop AI de wereld representeert en beoordeelt.
Van de Pijp naar De Punt
Roosje Klap is sinds een half jaar directeur van Noorderlicht. Zij ruilde haar Amsterdamse leven in de Pijp voor een huis in De Punt en fietst iedere dag van haar nieuwe woonplaats naar de stad Groningen. 'Geen moment heb ik spijt gehad van mijn keuze. Het maakt me enorm blij om te zien hoe kunstinstellingen in Friesland, Groningen en Drenthe zo goed met elkaar samenwerken, er is veel en oprechte support onderling. Van de zogenaamde stugheid in het Noorden heb ik nog niets gemerkt - integendeel, ik geniet ervan hoe we samen optrekken en voor elkaar zorgen. Die manier van werken past bij mij. We doen het samen!'
De betrokkenheid en de interesse in elkaar had Roosje Klap al eerder in Groningen ervaren toen zij met haar collectief ARK het project LAWKI realiseerde voor de Biënnale A Makeable Mind in 2021. 'We maakten een grote installatie speciaal voor het hoogkoor van de Akerk en hadden bijvoorbeeld hulp nodig met lassen en konden terecht bij de mensen van de Stadswerkplaats. En weer een bakfiets lenen om de hoek, om die dingen te transporteren. We kregen een paar weken lang gewoon de sleutel van de kerk! Die gebaren voelden zo vol vertrouwen, ik herkende de zorg voor elkaar uit mijn jeugd in de Pijp.'
Met LAWKI won Roosje Klap en ARK uiteindelijk een Gouden Kalf voor Beste Digitale Productie in 2022.
Relatie met jonge makers is belangrijk
Direct na haar aanstelling als directeur van Noorderlicht heeft Roosje Klap de banden met (jonge) kunstenaars en de Academie Minerva en het Frank Mohr Instituut aangehaald. 'Niet alleen de relatie met talent is belangrijk, maar ook om het talent in het Noorden te houden, en dingen mogelijk te maken voor de creatieve gemeenschap. De opleidingen merken dat veel studenten na hun opleiding vertrekken naar de andere plekken op de wereld. En dat is jammer, want je wilt zorgen dat je met elkaar een beweging vormt.'
Zo stelde Roosje Klap de Noorderlicht Award in voor eindexamenstudenten van deze opleidingen. Franc Archive won deze zomer deze springplank voor jonge kunstenaars en ontving 1.000 euro om een werk te maken voor Pixel Perceptions. 'Hij heeft een fantastisch werk gemaakt over ‘fake news’, met een alternatief nieuwssysteem waarbij je live speculatief nieuws krijgt voorgeschoteld.Dit sluit aan bij onze hoofdvraag achter de tentoonstelling: kan je je eigen ogen nog wel geloven?'
Noorderlicht naar Tokyo
Roosje Klap is al druk bezig met de voorbereidingen voor de Noorderlicht Biënnale. De opening van deze grote en belangrijke expositie voor ‘lens-based media’ is gepland in juli 2025. De Biënnale is te bezoeken op verschillende locaties in Groningen, Friesland en Drenthe. De editie in 2025 heeft als titel Machine Entanglements en richt zich op de complexe relatie tussen technologie, ecologie en erfgoed.
Al bijna 200 kunstenaars hebben zich al aangemeld voor deelname aan de Biënnale. Een voorproefje van de Noorderlicht Biënnale is half april 2025 al te zien bij de Wereldtentoonstelling in Japan.
Pixel Perceptions is de opmaat voor de Noorderlicht Biënnale Machine Entanglements in 2025.
De Noorderlicht tentoonstelling is te zien tot en met zondag 19 januari 2025.
Lees ook: