Plannen Oosterhamrikzone, Actieplan Toegankelijke Stad en discussiestuk van de D66-fractie over de circulaire economie

Foto: De Redactie

In de Groningse gemeenteraad staan vandaag de plannen voor de Oosterhamrikzone, het Actieplan Toegankelijke Stad en het discussiestuk van de D66-fractie over de circulaire economie.

De middag begint om 16.30 uur met de vergadering van de commissie Werk en Inkomen, waarin onder meer het Actieplan Toegankelijke Stad met de activiteiten om Groningen toegankelijker te maken voor mensen met een fysieke beperking. Deze commissie gaat ook in op een discussiestuk van de D66-fractie over de circulaire economie. De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waardevernietiging te minimaliseren.

Ondernemingen

“Op dit moment, begin 2018, heeft ruim 90 procent van de wereldwijd gebruikte grondstoffen geen circulair karakter!”, schrijft de fractie in de notitie. “Er is dus veel werk aan de winkel. De (lokale) overheid een van de schakels in het realiseren van de gehele Circulaire Economie. Ondernemingen en consumenten hebben steun, begeleiding en sturing nodig. Wat kan de gemeente dan zoal doen?”

De raadscommissie Beheer en Verkeer bespreekt woensdagavond om 20.00 uur de plannen voor de Oosterhamrikzone. De gemeente hield vorige week een aparte hoorzitting over deze plannen, waarbij de bewoners tegenover de raadsleden van deze commissie hun mening konden over de plannen geven. Hierdoor is er bij de commissievergadering van woensdag niet nog eens gelegenheid om in te spreken.

Belangstellenden kunnen wel vanaf 20.00 uur de vergadering meemaken vanaf de tribune.

Principebesluit

In juni 2016 heeft de raad het principebesluit genomen om een autoverbinding te realiseren tussen de oostelijke ringweg en de binnenstad/het UMCG. Vervolgens zijn drie verschillende varianten voor een nieuwe auto- en busverbinding uitgewerkt, onderzocht en beoordeeld doorh et college.

Samen met de directe omgeving, bewoners- en belangenorganisaties is gezocht naar de best denkbare uitwerking van de varianten, en zijn onderscheid en consequenties zo scherp mogelijk in beeld gebracht. De voorkeur van het college is de variant ‘Splitsing’, waarbij de bus door de Vinkenstraat, over het Wielewaalplein en door de Thomassen à Thuessinklaan rijdt, en het autoverkeer over de Oosterhamrikkade noordzijde. De nieuwe oeververbinding zou dan op termijn in het verlengde van de Vinkenstraat moeten komen. Ten aanzien van de Korreweg kiest het college voor de variant ‘fietsstraat’.

Sleeping beauties

Parallel aan dit proces hebben de fracties van SP en ChristenUnie onderzocht of het toch niet mogelijk is om zonder nieuwe autoverbinding de verkeersdruk in dit deel van de stad op te vangen. Zij komen met een alternatief.

Ook komen de plannen aan de orde voor de herinrichting van het A-kerkhof, één van de ‘sleeping beauties’ die grote potentie heeft als aangename verblijfsplek, de herinrichting van de Sint Jansstraat en het plan voor een nieuwe brug in het verlengde van het gedempte Kattendiep over het Schuitendiep.

De vergadering kunnen gevolgd worden vanaf de tribune of vanaf huis, live via groningen.raadsinformatie.nl.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen