Het plan beschermingsbewind, klimaatverandering en Aanpak Ring West in Groningse gemeenteraad

Foto: Jan Buurma

Het plan om als gemeente zelf het beschermingsbewind voor mensen te gaan doen, de ideeën om Groningen aan te passen aan de klimaatverandering en de aanpak van de westelijke ringweg zijn de drie onderwerpen die vandaag besproken worden in een gecombineerde commissievergadering van van de commissies Werk en Inkomen en Beheer en Verkeer.

Beschermingsbewind

Het voorstel van het college van burgemeester en wethouders (B&W) om de uitvoering van het beschermingsbewind in het vervolg zelf te gaan doen wordt als eerste besproken. Dat betekent dat de gemeente de inkomsten gaat beheren van mensen die niet in staat zijn de eigen financiën te regelen. Mensen met een minimuminkomen hoeven daar dan niet voor te betalen.

De gemeente heeft in 2017 aan bijzondere bijstand ruim 3 miljoen euro betaald aan kosten van beschermingsbewind. Het grootste deel van dit geld ging naar commerciële bewindvoerders. Als de gemeente het zelf regelt, bespaart dat geld. Vanaf 2021 1 miljoen euro per jaar. Het college zegt dat de gemeente de vereiste kwaliteit aan beschermingsbewind kan bieden. “We kunnen gebruik maken van een integraal aanbod van (schuldhulp)ondersteuning”, aldus B&W.

Wateroverlast

Ook de ideeën van B&W om van Groningen een gemeente te maken die de verandering van het klimaat aanka worden besproken. In de woorden van het college: “om tot een toekomstbestendige en klimaatadaptieve gemeente te komen”.

Het begin moet een zogeheten stresstest zijn, dat de basis moet zijn van een Groningse klimaatagenda. Dat is een onderzoek dat laat zien hoe kwetsbaar Groningen is. Naast wateroverlast en gezondheid kan het gaan om bijvoorbeeld verdroging en de effecten op het erfgoed. En bijvoorbeeld over het effect van hitte op het verblijfsklimaat van de binnenstad.

Het is de bedoeling om de klimaatagenda samen met onder andere inwoners, ondernemers en ook ziekenhuizen op te stellen. B&W zeggen te merken dat er nog veel onbekend is bij de Stadjes en ondernemers. “Het vergroten van de bewustwording rondom klimaatverandering is het eerste belangrijke doel,” aldus B&W.

Verkeersveiligheid

Ring West is het laatste punt op de agenda. Er moet volgens het college iets gebeuren om de doorstroming en verkeersveiligheid op de westelijke ringweg te verbeteren. De huidige gelijkvloerse kruispunten op het noordelijke deel van de westelijke ringweg kunnen de groei van het verkeer daar niet aan.

De raadscommissie bespreekt de brief van B&W met de stand van zaken rond de aanpak Ring West. In de brief gaat het college in op de mogelijkheid om een nieuwe Ring West aan te leggen op een andere locatie.

De verschillende alternatieven, óf tussen Groningen en Hoogkerk óf ten westen van Hoogkerk, worden besproken maar vallen voor het college af om zowel financiële als planologische redenen. Ook inrichting van de Ring West als stadsboulevard (2×2 rijstroken, een snelheidsregime van 50 km per uur, gelijkvloerse kruisingen voor autoverkeer en fietsverkeer met verkeerslichten) lijkt geen goede oplossing. De keuze van het college valt op het ongelijkvloers maken van het huidige tracé.

De vergadering begint om 16.30 uur in de oude raadzaal van het stadhuis en is openbaar. Deze vergaderingen zijn ook live online te volgen via groningen.raadsinformatie.nl.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen