Toeristisch aanbod in Stad en Ommeland hoogste waardering sinds eerste meting

Foto: De Redactie

Het toeristisch imago van de provincie Groningen wint aan populariteit. Het toeristisch aanbod in Stad en Ommeland krijgt de hoogste waardering sinds de eerste meting in 2004. Dat blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders voor de provincie naar het toeristisch-recreatieve imago door ingenieursadviesbureau Sweco.

Onderzoek

Sinds 2004 laat de provincie Groningen onderzoek uitvoeren naar het toeristisch imago van de provincie. Zowel bezoekers als niet-bezoekers geven een hogere waardering aan Groningen, blijkt uit het onderzoek. Vooral het aanbod van cultuur, dorpen, natuur en landschap worden veel hoger gewaardeerd. Ook fiets- en wandelroutes zijn nog meer in trek. Daarnaast noemt bijna driekwart van de bezoekers (74%) de provincie als interessante vakantiebestemming, tegenover 64% in 2019 en 59% in 2016. Van de ondervraagden die Groningen de voorbije drie jaar niet bezochten vindt 35% Groningen een interessante optie, tegenover 24% in 2019 en 22% in 2016.

De impact van de coronapandemie en de maatregelen is ondanks dat er geen specifieke vragen werden gesteld in het onderzoek terug te zien in de resultaten. Evenementen worden minder aangedragen als reden om naar Groningen te komen, terwijl de associatie met Groningen in combinatie met rust en ruimte, fietsen, natuur en landschap een hogere waardering krijgt. Ook valt een grotere spreiding van bezoekers over de provincie op. De meeste bezoekers overnachtten in de stad Groningen, maar meer dan voorheen verspreidden de toeristen zich over het Ommeland.

Toeristische potentie

De provincie ziet kansen voor de Groningse vrijetijdseconomie. Gedeputeerde Mirjam Wulfse: “De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk dat ons toeristisch aanbod in 2021 beter aansluit bij de wensen en behoeften dan in de voorgaande jaren. En dat Groningen steeds meer wordt gezien als een aantrekkelijke bestemming. Deze onderzoeksresultaten zijn een mooie opsteker en aanmoediging voor onze vrijetijdseconomie. Het is tijd om de toeristische potentie van onze prachtige provincie te gaan verzilveren.”

Het onderzoek werd ook uitgevoerd in 2004, 2011, 2016 en 2019. Hierdoor zijn volgens de provincie de trends in de ontwikkeling van het toeristisch imago goed te zien.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen