Contouren Parkeervisie: Duurzaam en leefbaar

Foto: Google maps

Duurzaamheid en leefbaarheid staan centraal in de contouren voor een nieuwe parkeervisie, die het college van B & W woensdag gepresenteerd heeft.

Het college wil dat bereiken door in te spelen op het toenemend gebruik van elektrische- en deelauto’s en door meer ruimte te creëren voor groenen straten. De komende tijd wil het college met de Stad in gesprek over de herijkingen van het parkeerbeleid.

Inloopavonden

Begin juli zijn er op drie verschillende plekken in de stad inloopavonden. De input van die avonden zal worden verwerkt in de concept-parkeervisie die dit najaar de inspraak in gaat.

Het uitgangspunt van het college is dat het stallen van privébezit (bijvoorbeeld een auto) in de openbare ruimte niet op voorhand vanzelfsprekend is. Dit betekent overigens niet dat de gemeente nu overal betaald-parkeren wil invoeren.

B&W willen met een goed en evenwichtig parkeerbeleid meer ruimte creëren voor de straat; en waar dat aan de orde is de dominantie van parkeren terugdringen en meer plek bieden voor ander gebruik van de straat, met nadrukkelijke aandacht voor meer groen.

Elektrisch rijden

Vanuit het nieuwe parkeerbeleid zullen Stadjers die elektrisch willen rijden of gebruik willen maken van deelauto’s meer worden gefaciliteerd dan nu het geval is.

De parkeerbehoefte en knelpunten, de alternatieven voor het parkeren en de (ruimtelijke) kwaliteit van de straten worden daarbij voortaan in samenhang beschouwd.

Op die manier ontstaat meer ruimte voor maatwerk en flexibiliteit. Maar ook voor experimenten, zoals de inrichting van leefstraten of andere parkeernormen bij nieuwbouwprojecten.

P+R-terreinen

Ook stelt het college voor om voor particulier gebruik meer gebruik te maken van P+R-terreinen. En door verdere digitalisering van verstrekking van vergunningen en handhaving zijn er veel kansen om meer op maat gesneden parkeerrechten te verlenen. Zoals bijvoorbeeld aan iemand die tijdelijk een andere auto heeft, of bij frequent bezoek van mantelzorgers.

In samenwerking met grote werkgevers zal tevens meer aan mobiliteitsmanagement moeten worden gedaan.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen