Lightproducten leiden tot ‘extra eten’

Foto: Publiek Domein

Het eten van lightvarianten van snoep, frisdrank of chips draagt niet bij om overgewicht terug te dringen bij de bevolking. Dat blijkt uit een onderzoek van onder anderen de Groningse marketinghoogleraar Peter Verhoef van de Rijksuniversiteit Groningen.

Het werkt op de lange termijn overconsumptie van deze caloriearme producten in de hand.

Het was al eerder bekend uit onderzoek, dat consumenten meer chips eten zodra ze zijn overgeschakeld op de lightvariant. Nu blijkt uit het nieuwe onderzoek dat ze een jaar na die overstap in dat gedrag volharden. Sterker nog, ze eten dan naast de lightvariant ook weer de vertrouwde variant van hun snoep.

Consumenten kopen gemiddeld 13% meer calorieën het jaar na de eerste aankoop dan het jaar daarvoor.

Chips

Het onderzoek concentreert zich op het eten van lightchips, maar volgens Verhoef strekken de conclusies zich uit tot alle snoep en frisdrank, die vooral een genotsfunctie hebben.

Psychologisch effect

Verhoef adviseert de overheid dan ook om voorzichtig te zijn met het aanprijzen van lightproducten.

“Light is niet slecht maar we moeten ons bewust zijn van het psychologische effect van die claim. Als we willen dat mensen met overgewicht ook daadwerkelijk minder calorieën binnenkrijgen, moeten we ze beter voorlichten”, aldus Verhoef.

De resultaten worden gepubliceerd in het International Journal of Research in Marketing.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen