Passend Onderwijs nog niet voor ieder kind in Groningen

Foto: Publiek Domein

Niet alle kinderen in Groningen hebben een passende onderwijsplek en krijgen de ondersteuning die ze nodig hebben.

Dat concludeert de rekenkamercommissie in een rapport over passend onderwijs in de stad.

Wet Passend Onderwijs

De Wet passend onderwijs is sinds 1 augustus 2014 ingevoerd. Het doel is dat alle leerlingen een passende onderwijsplek hebben bij voorkeur op ‘gewone’ scholen. Dit geldt ook als ze veel ondersteuning nodig hebben en pas in het speciaal onderwijs komen als het echt niet anders kan.

De gemeente heeft naast de scholen en zorginstellingen hier ook een verantwoordelijkheid in.

WIJ-teams

De samenwerking met de scholen en de gemeentelijke WIJ-teams is op gang gekomen, stellen de onderzoekers vast.

Op alle basisscholen zijn inmiddels contactpersonen van de WIJ-teams actief om bij te dragen aan de benodigde zorg en ondersteuning naast een goede plek in het onderwijs. Voor de scholen in het voortgezet onderwijs, praktijkonderwijs en het speciaal onderwijs is er een stedelijk WIJ-team.

Actie

Toch kan het beter, volgens de Rekenkamercommissie. Er wordt bijvoorbeeld wel erg veel vergaderd zonder concrete of zichtbare resultaten.

“Op zich is het goed om af te stemmen maar er gaat wel onevenredig veel tijd in zitten”, vindt de onderzoekscommissie. “Zo langzamerhand wordt het tijd dat de betrokken partijen overgaan tot actie en resultaat weten te boeken: het vinden van een passende onderwijsplek voor alle kinderen en indien nodig een zorgaanbod dat op de situatie van het kind is afgestemd.”

Antwoord op de vraag of er al resultaten zijn geboekt in de gemeente Groningen met de Wet kan eigenlijk niet worden gegeven. Schoolbesturen ervaren wel dat het aantal kinderen dat naar het speciaal onderwijs wordt verwijzen stabiliseert of afneemt, maar volgens de onderzoekers is het te vroeg dit aan passend onderwijs toe te schrijven.

Thuiszitters

De conclusie is verder dat het nog altijd niet lukt voor elke hulpvraag een passende ondersteuning te vinden en specialistische kennis komt vaak te laat beschikbaar.

“De gemeente streeft ernaar dat er geen enkel kind zonder geldige reden thuis zit”, schrijft de commissie verder over ‘thuiszitters’. “Maar de cijfers laten zien dat het zover nog niet is.”

Aanbevelingen

De Rekenkamercommissie komt met een aantal aanbevelingen over bijvoorbeeld de samenwerking tussen de betrokken organisaties.

“Zoek de meer actiegerichte modus op.” De commissie adviseert ook meer aandacht te hebben voor het meten van resultaten. “Denk na over hoe je zou kunnen meten op welke wijze de inspanningen voor passend onderwijs bijdragen aan een lager aantal leerlingen in het speciaal onderwijs.”

Onafhankelijk

De Rekenkamercommissie heeft haar onderzoeksrapport aangeboden aan de gemeenteraad van Groningen. Die bespreekt de conclusies en aanbevelingen binnenkort in de commissie Onderwijs en Welzijn.

De Rekenkamercommissie is een onafhankelijke commissie die ten behoeve van de gemeenteraad controleert of het beleid van de gemeente goed werkt en of de gemeente het geld goed heeft uitgegeven.

Het complete rapport ‘Passen en meten. Onderzoek naar passend onderwijs in relatie tot de jeugdzorg’.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen